Pemanfaatan Lingkungan Untuk Pembelajaran Menulis Puisi Anak Berorientasi Karakter dengan Menggunakan Multisensori Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.62007/joupi.v1i3.92Keywords:
Environmental Utilization, Poetry Writing, Character Orientation, MultisensoryAbstract
This article focuses on the use of the environment for learning to write poetry in children with character orientation using student multisensory. The aims of this article are (1) to find out the role of the environment in improving learning to write poetry for children with a character orientation (2) to improve poetry writing skills by applying students' multisensory abilities in elementary schools. The method used is descriptive qualitative research. The data collection technique used is a literature study. Data validation was carried out by triangulating data sources. The results of the study are (1) the role of the environment in improving poetry learning with character orientation in children (2) an increase in poetry writing skills by applying multisensory abilities. This research needs to be considered in order to improve students' ability to write a poem that contains moral values according to the age of the children and to improve children's multisensory abilities through poetry writing activities.
References
Kusmayanti,
Permulaan S. (2019).
Dengan Membaca
Metode
Multisensori. 110–115. https://journal.uniga.ac.id/index.php/J P/article/view/832
Monika, M. (2014) PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI DENGAN PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI SEKOLAH DASAR
PATMAWATI, S. (2018). PENERAPAN PENDIDIKAN KARAKTER DISIPLIN DAN TANGGUNG JAWAB SISWA DI SD NEGERI No.
/1 MUARA BULIAN. Pendidikan, 1(13), 1–16.
Permatasari, N., & Sukma, H.H. (2016) PENERAPAN METODE OUTDOOR DALAM MENULIS PUISI SEDERHANA
Puryanti, E. (2020). PENGEMBANGAN PENDEKATAN PEMBELAJARAN TUNTAS BERBASIS MULTISENSORI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS SISWA KELAS II DI MI NURUL HUDA KABUPATEN OKU TIMUR.
Rahayu, LA. (2019). Monika, M. (2014) PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI DENGAN PEMANFAATAN LINGKUNGAN SEBAGAI SUMBER BELAJAR DI SEKOLAH DASAR.
Rahmawati, N., & Pandjaitan, L. N. (2020).
Penerapan Metode Multisensori untuk Kemampuan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas I di SD X Bangkalan. Insight : Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 16(2), 373–
https://doi.org/10.32528/ins.v16i2.21 17
Rustandi, A. (2019). Pembelajaran Menulis Puisi Anak Berorientasi Karakter Dengan Menggunakan Model Multisensori Pada Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar (Sd) Negeri Rahayu 01 Kabupaten Bandung. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia Dan Daerah, 9(1), 31–37.
https://doi.org/10.23969/literasi.v9i1. 1774
Safetyani, K., Nuryani, P., & Heryanto, D. (2019). Penerapan Metode Multisensori Untuk. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(1), 160–169.
https://ejournal.upi.edu/index.php/jpg.sd/article/view/20643/0
Simanjuntak, G. M., Widyana, R., & Astuti,
K. (2020). Pembelajaran Metode Multisensori Untuk Meningkatkan Kemampuan Pra-Membaca Pada Anak Usia Pra-Sekolah. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(1), 51–54. https://doi.org/10.17509/cd.v11i1.210 82
Sujinah, Ngatma’in, M. Endang W., Pheni Cahya, Insani Wahyu, R. P. H. (2013). Kreativitas dalam pembelajaran menulis puisi berkarakter lingkungan dengan menggunakan model kreatif produktif melalui. Didaktis, 19–32.
Yanti, N. F., Yulistio, D., & Purwadi, A. J. (2020). Kemampuan Menulis Puisi Dengan Tema Pandemi Covid-19 Pada Siswa Kelas X Smk Negeri 2 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah KORPUS, 4(3), 339–351.