Mengembangkan Pemahaman Literasi Budaya dan Kewargaan Pada Anak Sekolah Dasar di Era Globalisasi
DOI:
https://doi.org/10.62007/joupi.v1i2.222Keywords:
Cultural Literacy and Citizenship, Understanding, Elementary School, Era of GlobalizationAbstract
Abstract. In an increasingly advanced era of globalization, it is important for people to have a strong understanding of various cultures and nationalities. Primary school is an ideal place to build this understanding early on. Cultural and civic literacy refers to a person's ability to act as part of a culture and nation in their social environment. The method used in this research is a descriptive qualitative method based on literature study. It is hoped that the literature studies obtained by students can develop an understanding of cultural and civic literacy through activities and learning approaches.
References
Ahsani, E. luthfi F., & Azizah, N. R. (2021). Implementasi Literasi Budaya Dan Kewargaan Untuk Mengembangkan Keterampilan Sosial Siswa Madrasah Ibtidaiyah Di Tengah Pandemi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(01), 7. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v11i01.10317
Aprianti, M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Kebudayaan Indonesia di Era Globalisasi Terhadap Identitas Nasional Indonesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 996–998. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2294
Crystallography, X. D. (2016). 済無No Title No Title No Title. 1–23.
Diba Catur Putri, F., & Nurhasanah, N. (2023). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan sebagai Upaya dalam Mengembangkan Berkebhinekaan Global di Sekolah Dasar. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2167–2173. https://jim.usk.ac.id/sejarah
Harefa, A. (2022). Pengaruh Globalisasi Terhadap Perilaku Sosial Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 271–277. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.37
Hasan, M., Nurtrida, N., Arisah, N., & Nuraisyiah, N. (2022). Implementasi Budaya Literasi Melalui Optimalisasi Perpustakaan Di Sekolah Dasar. Jurnal Eduscience, 9(1), 121–133. https://doi.org/10.36987/jes.v9i1.2517
Kewarganegaraan, P. (2021). Paidea : Jurna l Pendidikan dan Pembelajaran I ndonesia Upaya Menumbuhkan Pendidikan Karakter dalam Mata Pelajaran. 1(3), 82–88.
Kholillah, M. K., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2022). Peran Pendidikan Dalam Menghadapi Arus Globalisasi. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 515–518. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2508
Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pola Bilangan Di Kelas Vii Sekolah Menengah Pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 63–74. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i1.342
Pratiwi, A., & Asyarotin, E. N. K. (2019). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi pada generasi millennial di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 7(1), 65–80. https://doi.org/10.24198/jkip.v7i1.20066
Ramadhan, M. A., Rajesh, S., Syaifi, A., Arsalan, F. N., & Fitriono, R. A. (2022). Peranan Pancasila Di Era Globalisasi. Jurnal Intelektiva, 4(3), 78–85.
Safitri, S., & Ramadan, Z. H. (2022). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan di Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 109–116. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.45034
Sallamah, D., & Anggraeni, D. (2021). Antropocene : Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora Peran dan Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Berkehidupan di Era. Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 1(8), 4–9.
Setiawan, B. (2020). Pengembangan mata pelajaran untuk memperkuat literasi budaya dan kewargaan. masyarakat indonesia. Masyarakat Indonesia, 46(1), 80–92.
Trinova, Z., Tamrin, M., & Khairat, A. (2020). Membangun Sebuah Pengajaran Filosofi Personal : Konsep dari Pengembangan dan Pendidikan Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 10(2), 213–222.
Yulianingsih, W., Lestari, G. D., & Rahma, R. A. (2008). Parenting Education Dalam Literasi. Prosiding Seminar Nasional Dan Temu Kolegial Jurusan PLS Se-Indonesia, 55–58. https://ojs.unm.ac.id/prosidingpls/article/download/10102/5849
Yusuf, R., Sanusi, S., Razali, R., Maimun, M., Putra, I., & Fajri, I. (2020). Tinjauan Literasi Budaya dan Kewargaan Siswa SMA se-Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 91–99. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP/article/view/24762
Zhao, J., Lei, S., Zheng, Y., Li, X., & Han, S. (2018). Influence of γ-chain (γc) family cytokines on phenotypes of T cells in ex vivo culture. Chinese Journal of Cancer Biotherapy, 25(5), 475–479. https://doi.org/10.3872/j.issn.1007-385X.2018.05.006