Mengembangkan Pemahaman Literasi Budaya dan Kewargaan Pada Anak Sekolah Dasar di Era Globalisasi

Authors

  • Widianti Nurohmah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rizky Saeful Hayat Universitas Islam Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.62007/joupi.v1i2.222

Keywords:

Cultural Literacy and Citizenship, Understanding, Elementary School, Era of Globalization

Abstract

Abstract. In an increasingly advanced era of globalization, it is important for people to have a strong understanding of various cultures and nationalities. Primary school is an ideal place to build this understanding early on. Cultural and civic literacy refers to a person's ability to act as part of a culture and nation in their social environment. The method used in this research is a descriptive qualitative method based on literature study. It is hoped that the literature studies obtained by students can develop an understanding of cultural and civic literacy through activities and learning approaches.

References

Ahsani, E. luthfi F., & Azizah, N. R. (2021). Implementasi Literasi Budaya Dan Kewargaan Untuk Mengembangkan Keterampilan Sosial Siswa Madrasah Ibtidaiyah Di Tengah Pandemi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 11(01), 7. https://doi.org/10.20527/kewarganegaraan.v11i01.10317

Aprianti, M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2022). Kebudayaan Indonesia di Era Globalisasi Terhadap Identitas Nasional Indonesia. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 996–998. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2294

Crystallography, X. D. (2016). 済無No Title No Title No Title. 1–23.

Diba Catur Putri, F., & Nurhasanah, N. (2023). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan sebagai Upaya dalam Mengembangkan Berkebhinekaan Global di Sekolah Dasar. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2167–2173. https://jim.usk.ac.id/sejarah

Harefa, A. (2022). Pengaruh Globalisasi Terhadap Perilaku Sosial Siswa. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 271–277. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.37

Hasan, M., Nurtrida, N., Arisah, N., & Nuraisyiah, N. (2022). Implementasi Budaya Literasi Melalui Optimalisasi Perpustakaan Di Sekolah Dasar. Jurnal Eduscience, 9(1), 121–133. https://doi.org/10.36987/jes.v9i1.2517

Kewarganegaraan, P. (2021). Paidea : Jurna l Pendidikan dan Pembelajaran I ndonesia Upaya Menumbuhkan Pendidikan Karakter dalam Mata Pelajaran. 1(3), 82–88.

Kholillah, M. K., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2022). Peran Pendidikan Dalam Menghadapi Arus Globalisasi. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 515–518. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.2508

Maryati, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Pola Bilangan Di Kelas Vii Sekolah Menengah Pertama. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 63–74. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v7i1.342

Pratiwi, A., & Asyarotin, E. N. K. (2019). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi pada generasi millennial di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 7(1), 65–80. https://doi.org/10.24198/jkip.v7i1.20066

Ramadhan, M. A., Rajesh, S., Syaifi, A., Arsalan, F. N., & Fitriono, R. A. (2022). Peranan Pancasila Di Era Globalisasi. Jurnal Intelektiva, 4(3), 78–85.

Safitri, S., & Ramadan, Z. H. (2022). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan di Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 109–116. https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.45034

Sallamah, D., & Anggraeni, D. (2021). Antropocene : Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora Peran dan Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Berkehidupan di Era. Jurnal Penelitian Ilmu Humaniora, 1(8), 4–9.

Setiawan, B. (2020). Pengembangan mata pelajaran untuk memperkuat literasi budaya dan kewargaan. masyarakat indonesia. Masyarakat Indonesia, 46(1), 80–92.

Trinova, Z., Tamrin, M., & Khairat, A. (2020). Membangun Sebuah Pengajaran Filosofi Personal : Konsep dari Pengembangan dan Pendidikan Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 10(2), 213–222.

Yulianingsih, W., Lestari, G. D., & Rahma, R. A. (2008). Parenting Education Dalam Literasi. Prosiding Seminar Nasional Dan Temu Kolegial Jurusan PLS Se-Indonesia, 55–58. https://ojs.unm.ac.id/prosidingpls/article/download/10102/5849

Yusuf, R., Sanusi, S., Razali, R., Maimun, M., Putra, I., & Fajri, I. (2020). Tinjauan Literasi Budaya dan Kewargaan Siswa SMA se-Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 91–99. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP/article/view/24762

Zhao, J., Lei, S., Zheng, Y., Li, X., & Han, S. (2018). Influence of γ-chain (γc) family cytokines on phenotypes of T cells in ex vivo culture. Chinese Journal of Cancer Biotherapy, 25(5), 475–479. https://doi.org/10.3872/j.issn.1007-385X.2018.05.006

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Nurohmah, W., Dinie Anggraeni Dewi, & Rizky Saeful Hayat. (2023). Mengembangkan Pemahaman Literasi Budaya dan Kewargaan Pada Anak Sekolah Dasar di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 1(2), 214–223. https://doi.org/10.62007/joupi.v1i2.222

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.