Penerapan Metode Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Negeri Bugel

Authors

  • Venny Febriani Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa
  • Siti Rochmiyati Universitas Sarjanawiyata Tamansiswa

DOI:

https://doi.org/10.62007/joupi.v1i4.106

Keywords:

word cards, begginig reading, scramble

Abstract

In erveryday life, we can’t be separated from the use of language as a means of communication. Language is used as the main communication tool for humans to express ideas, feelings, and desires. One of focus of the language learning in elementary schools that plays an important role is learning to read. Children will experience learning difficulties in the future if they don’t have adequate reading skills from an early age. This reading ability is the main basis not only for learning the language itself, but also for learning ither subjects. Children’s interest in reading activities can be habituated by carrying out literacy activities regularly and continously. The aim of this research is to analyze the implementation of scramble method to improve initial reading skills for class I student at SD Negeri Bugel. This research use a qualitative research design. The result of this research show that through implementing scramble method, class I students become more enthusiastic in learning so that their initial reading ability increases.

References

Acim, A., Fadli, M.R., & Sopacua, J. (2023). The Influence of Scramble Method to Increase Students' Interest in Learning History. Journal of Innovation in Educational and Culltural Research.

Gumilar, A., Mutaqijn, I., & Yuliyanti, I. (2022). Analisis Penggunaan Media Kartu Huruf dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 SD Negeri Cengkareng Barat 14 Pagi. TSAQOFAH.

Harahap, N. (2020). Penelitian Kualitatif. Wa ashri Publishing.

Kartikasari, A.D. (2023). PENGARUH PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA KELAS III DI MI MAMBAUL ULUM KOTA KEDIRI MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains dan Teknologi.

Lestari, N.M. (2019). STIMULASI MEMBACA PERMULAAN ANAK USIA DINI. PRATAMA WIDYA : JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI.

Oktavia, Y. (2020). Pengaruh Metode Scramble Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Sekolah Dasar Negeri 007 Tembilahan Hilir Kecamatan Tembilahan Kabupaten Indragiri Hilir.

Mawarni, S.F., Rini, T.A., & Arafik, M. (2022). Pengaruh Penerapan Media Kartu Baca terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas 1 SDN. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan.

Nurtikasari, E., & Fahri, M. (2020). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA SISWA KELAS III MI NURUL HUDA 1 CURUG. JPG: Jurnal Pendidikan Guru.

Putra, I.G., Widiana, I.W., & Wibawa, I.M. (2020). PERAN MODEL PEMBELAJARAN SCRAMBLE DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA.

Putri, A.R., Ardianti, S.D., & Ermawati, D.E. (2022). Model Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA.

Rahim, F. (2018). Pengajaran Membaca di Sekolah Dasar. Bumi Aksara.

Rokhimah, R., Widiatsih, A., & Makmuri, M. (2020). PEMANFAATAN MEDIA GAMBAR DAN KARTU KATA DALAM PENGENALAN MEMBACA PERMULAAN SISWA TK (Studi Kasus Di TK Terpadu Al-Mahrus). Journal of Education Technology and Inovation.

Salawati, J.B., & Suoth, L. (2020). Pengaruh Media Kartu Huruf Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan.

Sartika, S., Nia, S., & Rejeki, R. (2022). Penerapan Metode Scramble Untuk Meningkat Hasil Belajar Tematik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Amal Pendidikan.

Sembiring, T.K. (2023). Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Metodel Struktural Analitik Sintetik (SAS) di Kelas II SDN 5 Palangka Tahun Ajaran 2022/2023. Sangkalemo : The Elementary School Teacher Education Journal.

Tanjung, R., Toyyib, A.M., Rakeyan, S., Santang, & Kunci, K. (2021). PENERAPAN METODE SCRAMBLE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS V SD NEGERI PASIRKALIKI II KARAWANG. Jurnal Tahsinia.

Tarigan, H. G. (2021). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Angkasa.

Wahyuni, El.F. (2020). Penerapan Metode Scramble Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I MIN 26 Aceh Besar.

Downloads

Published

2023-11-23

How to Cite

Venny Febriani, & Siti Rochmiyati. (2023). Penerapan Metode Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD Negeri Bugel. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 1(4), 01–08. https://doi.org/10.62007/joupi.v1i4.106

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.