Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Bacaan Al-Qur’an Siswa di SMP Muhammadiyah 57 Medan
DOI:
https://doi.org/10.62007/joupi.v1i3.84Keywords:
Strategy, Principal, Improving the Quality of Al-Qur'an ReadingAbstract
The purpose of this research is to find out the head strategy schools in improving the quality of Al-Qur'an reading in Muhammadiyah Middle Schools 57 Medan. In this study, researchers used a type of qualitative research. This research was conducted by collecting data, namely through: Interviews, Observation and Documentation. The research results obtained are reading extracurricular activities This Qur'an runs smoothly and conducively. Extracurricular Activities Reading the Qur'an is also very important to be implemented first in the digital era which requires educational institutions to reproduce religious activities to help students at this time for more understand Islamic teachings.
References
Achmadi, N. C. dan A. (2012). Metodologi Penelitian. Bumi Aksara.
Ahmad Annuri, M. (2010). Panduan Tahsin Tilawah Al-Qur‟an & Ilmu Tajwid.
Ahsin W. (n.d.). Bimbingan Praktis Menghafal Alquran. 64–65.
Al-Qathan, M. (2017). Pengantar Studi Ilmu Al-Quran dan Hadits (Jilid 1). Ummul Qura.
Annuri, A. (2010). Panduan Tahsin Tilawah Al-Quran dan Ilmu Tajwid. Pustaka Al-Kautsar.
Arifin, P. M. (2003). Ilmu Pendidikan Islam. PT. Bumi Aksara.
Budio, S. (2019). Strategi Manajamen Sekolah. Menata, 2 No. 2.
Daradjat, Z. (1995). Metodik Khusus Pengajaran Agama Islam. Bumi Aksara.
Daryanto. (2010). Administrasi Pendidikan. Rineka Cipta.
Departemen Agama RI. (1971). Alquran Dan Terjemah. Yayasan Penerjemah Alquran.
Dono, B. E. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Siswa. Guepedia.
E. Mulyasa. (2004). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Remaja Rosdakarya.
Gazali, M. I. A. (2010). Keutamaan Membaca Dan Menghafal
Hamiwijaya, T. R. &. (1999). Profesional Tenaga Kependidikan. Ninekarya Jaya.
Haudi. (2021). Strategi Pembelajaran. Insan Cendekia Mandiri.
Indah, Della fitriani, D. (2020). Penerapan Metode Tahsin untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur‟an Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 5, 15–31. https://doi.org/10.35316/jpii.v4i1.227
Ismail. (2008). Pembelajaran Agama Islam Berbasis PAIKEM:Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan. RaSAIL Media Group.
Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Rosdakarya Offset.
Manora, H. (2019). Peranan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Pendiidkan Agama Islam, 119–125.
Media, T. R. F. (2006). Undang-Undang RI No.23 Tahun 2002 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Fokusmedia.
Moleong, L. J. (1998). Metodologi Penelitian Kualitatif (L. J. (1998). M. P. K. P. R. Moleong (ed.)). PT. Rosdakarya.
Muhammad Fadly Ilyas. (n.d.). Peranan Metode Wahdah terhadap Prestasi Hafalan Santri Tahfidzul Qur‟an Pesantren Darul Istiqomah Maros. 64.
Muhammad Fadly Ilyas. (2017). Peranan Metode Wahdah terhadap Prestasi Hafalan Santri Tahfidzul Qur‟an Pesantren Darul Istiqomah Maros.
Mulyasa. (2007). Menjadi Kepala Sekolah Profesional. Remaja Rosdakarya.
Munir, A. (2008). Menjadi Kepala Sekolah Efektif. Ar-Ruzz Media.
Oepyt, R. L. (2021). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Program Tahfidz AlQur‟an Di Sekolah Dasar Islam Assalam Bandar Lampung.
Persari, D. (2018). Implementasi Strategi Pengembangan Kepariwisataan. Ilmu Administrasi Neagara, 15 No.1.
Rahmadi Ali. (2017). EFEKTIFITAS METODE QIROATI DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA ALQURAN SISWA SDIT BUNAYYA MEDAN. Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, Vol. 2 No., 180.
Rauf, A. A. A. (2014). Pedoman Dauroh Al-Quran. Markaz Al-Quran.
Rifa‟I, A. (2018). IMPLEMENTASI METODE UMMI UNTUK MENINGKATKAN KUALITAS MEMBACA AL-QURAN di SDIT IHSANUL AMAL ALABIO. Ilmiah Al-Madrasah, Vol. 2 No., 85.
Sa‟diyah, K. (2013). Kualitas Pembelajaran Al-Quran Dengan Metode Tartila Di TPQ Sabilun Najah Sambiroto Sidoarjo. Pendidikan Agama Islam, 02, h. 282.
Sa‟dulloh. (2008). 9 Cara Praktis Menghafal Alquran. Gema Insani.
Sabri, M. A. (2017). Psikologi Pendidikan. Pedoman Ilmu Jaya.
Syukur, F. (2011). Manajemen Pendidikan Berbasis Madrasah. Pustaka Rizki Putra.
Tambak, S., Ahmad, M., Sukenti, D., & Abd. Ghani, A. R. bin. (2020). Profesionalisme Guru Madrasah: Internalisasi Nilai Islam dalam Mengembangkan Akhlak Aktual Siswa. Jurnal Pendidikan Agama Islam AlThariqah, 5(2), 79–96. https://doi.org/10.25299/althariqah.2020.vol5(2).5885
Torang, S. (2013). Organisasi Dan Manajemen. Alfabeta.
Wahjosumidjo. (2002). Kepemimpinana Kepala Sekolah. Raja Grafindo Persada.
Wahjosumidjo. (2013). Kepemimpinan Kepala Sekolah. Rineka Cipta.
Wahyudi. (2012). Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Organisasi Pembelajaran. Alfabeta.