Implementasi Literasi Budaya dan Kewarganegaraan Sebagai Solusi Disinformasi Pada Masyarakat Indonesia

Authors

  • Deby Sabina Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Daerah Cibiru
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rizky Saeful Hayat Universitas Islam Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.62007/joupi.v1i3.219

Keywords:

Disinformation, Society, Cultural Literacy and Citizenship

Abstract

Disinformation is the result of the spread of fake news that is spread online in cyberspace, so that many people easily accept the information they receive without having to look for the original source of the information. Finally, people do not have the analytical skills needed to use information. Therefore, the aim of this research is to provide an overview of the disinformation that exists in society and to clarify how civic and cultural literacy can be used to address disinformation. The method used is a literature study method with a qualitative approach. The type of data used in this research is data obtained from literature studies. The results of this research found that the application of cultural and civic literacy is very necessary to prevent and overcome disinformation.

References

EIrianto,P. HAI., &, & Febrianti,L. Y. (2017).Pentingnya halliterasi penguasaan bagi generasi muda dalam menghadapi MEA. Di dalam Konferensi Internasional Pendidikan dan Bahasa1: Pengembangan Bahasa Internasionaldi UNISSULA (hal.640–647). Semarang: UNISSULA.

Kabari, MI, Hayati, RM, Ningsih, SW, Dafara, ZD, & Dafit, F. (2023). Pengembangan Literasi Budaya Dan Kewarganegaraan Di Sekolah Dasar: Studi Kasus Di Pekanbaru. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan dan Bahasa , 1 (2), 73-82.

Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Materi pendukung literasi budaya dan kewargaan: Gerakan literasi nasional.

Kurniawaty, JB, & Widayatmo, S. (2021). Membumikan nilai-nilai pancasila dalam dunia pendidikan di Indonesia. JAGADDHITA: Jurnal Kebhinnekaan Dan Wawasan Kebangsaan , 1 (1).

Nur Baiti Wahdani, N. P. (2017). DUAL-LITERASI: TAMENG DISINFORMASI MASYARAKAT INDONESIA. jurnal.unair.ac.id.

Pratiwi, A., & Asyarotin, ENK (2019). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi pada generasi milenial di Indonesia. (1), 65- 80.7, Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan

Setiawan, B. (2020). Pengembangan Mata Pelajaran yang Berkaitan dengan Upaya Peningkatan Literasi Budaya dan Kewarganegaraan. Masyarakat Indonesia , 46 (1), 80 92.

Suwanto, S. A. (2015). Analisis literasi informasi pemakai taman bacaan masyarakat. Jurnal Kajian Informasi &Perpustakaan, 3(1), 89–100.

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Sabina, D., Dinie Anggraeni Dewi, & Rizky Saeful Hayat. (2023). Implementasi Literasi Budaya dan Kewarganegaraan Sebagai Solusi Disinformasi Pada Masyarakat Indonesia. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 1(3), 295–230. https://doi.org/10.62007/joupi.v1i3.219

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.