Interferensi Bahasa Indonesia dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Pondok Pesantren Fathul Hidayah Pangean Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.62007/joupi.v3i1.535Keywords:
Arabic, Communicative Method, Indonesian Language, Lamongan Islamic Boarding School, Language InterferenceAbstract
This research aims to examine the forms of Indonesian language interference in Arabic language learning at Pondok Pesantren Fathul Hidayah Pangean Lamongan, the contributing factors, and to formulate effective learning solutions to address such interference. The method used is qualitative with a case study approach through observation, interviews, and documentation over six months. The results indicate that interference occurs in phonological, morphological, syntactic, and lexical aspects, affecting students' Arabic language proficiency. The factors causing interference include the habitual use of Indonesian in daily life, limited Arabic vocabulary, differences in Indonesian dialects among students, and a learning environment that does not sufficiently support intensive Arabic usage. The proposed solutions involve implementing communicative and contextual learning methods with active Arabic speaking and writing exercises, corrective strategies, and the use of interactive learning media and language technology. The implication of this research is the importance of developing Arabic language learning methods that can reduce interference to effectively and sustainably enhance Arabic language competence in pesantren.
References
Alfitri, A., & Hidayah, S. (2021). Interferensi bahasa daerah dalam pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Bahasa, 12(2), 88–97.
Amatullah, M. N., & Aziza, L. F. (2020). Interferensi bahasa Indonesia dalam bahasa Arab: Kasus pada kesalahan berbahasa siswa kelas X MAN 1 Sragen. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 3(1), 47–60. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v3i1.23913
Fitriana, L., & Maulida, N. (2020). Analisis interferensi sintaksis bahasa Indonesia terhadap bahasa Arab pada mahasiswa PBA. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab, 4(1), 55–66.
Imamudin, I., & Haerudin, H. (2019). Interferensi leksikal bahasa Arab dalam bahasa Indonesia di lingkungan Pondok Pesantren Riyadhul Huda Kota Tangerang. Lingua Rima: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 23–39. https://doi.org/10.31000/lgrm.v6i2.1614
Kamila, D. B., & Lestari, E. M. I. (2022). Interferensi morfologi dan sintaksis bahasa Indonesia terhadap bahasa Jepang pada pembuatan kalimat pasif bahasa Jepang oleh pembelajar bahasa Jepang. Chi’e: Journal of Japanese Learning and Teaching, 10(2), 81–93.
Kartini, K., Karim, A., & Tahir, M. (2022). Interferensi bahasa Arab terhadap bahasa Indonesia dalam percakapan santri di lingkungan Pesantren SMA IT Qurrota A’Yun Sigi. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(4), 114–123.
Kirom, A. (2020). Interferensi pada multilingualisme santri TMI Al-Amien dan peran KH. Moh. Marzuqi Ma‘ruf dalam Ishlāḥ al-Akhtā’ bahasa Arab. Maharot: Journal of Islamic Education, 4(2), 101–130. https://doi.org/10.28944/maharot.v4i2.193
Nurhayati, E. (2022). Interferensi fonologis bahasa ibu dalam pelafalan bahasa Arab pada peserta didik MTs. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 9(1), 34–42.
Purwandari, E. S. (2022). Analisis interferensi fonologi dalam kegiatan tasyji’ul lughah santri Pondok Pesantren Al-Kamal. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 11(1), 50–56.
Rahmawati, A. (2018). Bentuk interferensi sintaksis bahasa Indonesia dalam berbahasa Arab. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 1(2). https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v1i2.5416
Solehudin, M., & Arisandi, Y. (2024). Language interference in Arabic learning: A case study of Islamic boarding schools in Indonesia. Al-Ta’rib: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 12(2), 423–438. https://doi.org/10.23971/altarib.v12i2.9170
Susilowati, D. (2017). Aktualisasi interferensi bahasa daerah dalam bertutur kata pada pembelajaran bahasa Indonesia di sekolah. Jurnal Ilmiah Edunomika, 1(02). https://doi.org/10.29040/jie.v1i02.149
Syamsuddin, R., & Pratiwi, D. (2019). Interferensi morfologis dalam tulisan mahasiswa pembelajar bahasa kedua. Jurnal Literasi, 5(3), 210–219.
Weinreich, U. (1953). Languages in contact. Linguistic Circle of New York.
(Referensi asli tidak memiliki DOI; jika menggunakan bab “On the Semantic Structure of Language,” maka formatnya dapat disesuaikan sebagai bagian buku bereditor.)
Zulfikar, M. (2023). Kontak bahasa dan interferensi dalam komunikasi santri bilingual. Jurnal Linguistik dan Pembelajaran Bahasa, 7(2), 145–156.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Pendidikan Indonesia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



