Analisis Program Literasi Sekolah Terhadap Kemampuan Menyusun Teks Argumentasi Pada Siswa Kelas X MA Al-Amiriyyah

Authors

  • Ahmad Bagas Setiawan Universitas KH Mukhtar Syafaat Blokagung
  • Ali Manshur Universitas KH Mukhtar Syafaat Blokagung

DOI:

https://doi.org/10.62007/joupi.v2i3.360

Keywords:

Literacy program, Argumentation, Composing Texts

Abstract

This study aims to analyze the effectiveness of school literacy programs in improving the ability of MA AL-Amiriyyah students to compose argumentative texts. The method used is qualitative research, involving in-depth interviews with teachers and students, as well as classroom observations. The results of the study indicate that a structured and interactive literacy program significantly improves students' understanding of the structure and important elements in composing arguments. Students showed improvements in writing skills, where they were able to construct more logical and coherent arguments, and support their opinions with relevant data and information. Students' active involvement in group discussions and presentations encouraged them to participate actively and increased their confidence in expressing their opinions. In addition, support from parents and the community proved important in increasing student motivation, creating a conducive learning environment. Formative assessments provided constructive feedback that helped students understand the strengths and weaknesses in their writing skills. Thus, the literacy program not only improved the skills of writing argumentative texts, but also equipped students with critical thinking skills needed in everyday life. This study provides important insights into the implementation of effective literacy programs in the context of modern education.

References

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2021). Pembelajaran Literasi: Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, Dan Menulis. Bumi Aksara.

Algifari, M. F. (2024). Dinamika Kepemimpinan Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Tarbiyatuna: Jurnal Kajian Pendidikan, Pemikiran Dan Pengembangan Pendidikan Islam, 5(1), 58–69.

Ali, M. (2023). Pendampingan Penilaian Formatif Bagi Guru Sebagai Strategi Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri Inpres Parangina. Jurnal Penkomi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2), 129–137.

Andayani, T., & Madani, F. (2023). Peran Penilaian Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Siswa Di Pendidikan Dasar. Jurnal Educatio Fkip Unma, 9(2), 924–930.

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9.

Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Cv. Pustaka Ilmu.

Cahyani, N. L. P. R., Dewi, N. K. T., Suarini, N. K. Y., Dwiadiningsih, N. K. P. A., Apriliani, N. L. G. W., & Werang, B. R. (2024). The Importance Of Reading And Writing Literacy In Holistic Curriculum Development In Elementary Schools. Formosa Journal Of Applied Sciences, 3(6), 2697–2706.

Efendi, N., & Sholeh, M. I. (2023). Manajemen Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran. Academicus: Journal Of Teaching And Learning, 2(2), 68–85.

Fajriati, R., Mutiawati, M., & Ashlan, S. (2024). Analisis Kemampuan Literasi Bahasa Siswa Kelas V Sdn Banda Aceh. Journal Of Education Science, 10(1), 120–124.

Festiyed, F., Elvianasti, M., Diliarosta, S., & Anggana, P. (2022). Pemahaman Guru Biologi Sma Di Sekolah Penggerak Dki Jakarta Terhadap Pendekatan Etnosains Pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 7(2), 152–163.

Halawa, E., & Chrismastianto, I. A. W. (2021). Penerapan Metode Resitasi Untuk Meningkatkan Keterlibatan Aktif Siswa Dalam Pencapaian Tujuan Pembelajaran Sejarah Kelas X-Ips. Kairos: Kumpulan Artikel Ilmiah Rumpun Ekonomi Dan Ilmu Sosial, 1(1), 54–78.

Haryati, T. (2020). Program Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Dalam Meningkatkan Kecerdasan Linguistik Siswa Sd Lab School Fip Umj. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 79–89.

Jesslin, J., & Kurniawati, F. (2020). Perspektif Orang Tua Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusif. Jpi (Jurnal Pendidikan Inklusi), 3(2), 72–91.

Lailiyah, S., & Imami, A. S. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Di Lembaga Pendidikan Pesantren Dalam Meningkatkan Mutu. Edukasia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 2737–2746.

Prabowo, G. (2024). Penerapan Nilai-Nilai Hadis Dalam Manajemen Krisis Digital. Jurnal Pendidikan Indonesia (Joupi), 2(2), 151–158.

Prabowo, G., & Hafid, A. N. (2024). Analisis Kebijakan Pendidikan Sekolah Dasar Prespektif Lingkungan Pendidikan Sekolah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(4), 8324–8334.

Prabowo, G., & Khaudli, M. I. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Sma Melalui Pembelajaran Project Based Learning. Jurnal Pendidikan Indonesia (Joupi), 2(2), 140–150.

Putra, A. M., Sahputra, E., & Saputera, S. A. (2024). Peningkatan Minat Baca Dan Literasi Anak Melalui Program Pengabdian Masyarakat Di Sekolah Dasar. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(1), 156–160.

Saadati, B. A., & Sadli, M. (2019). Analisis Pengembangan Budaya Literasi Dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 6(2), 151–164.

Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., Widiatsih, A., Utomo, E. S., Maghfur, I., & Sofiyana, M. S. (2022). Metode Penelitian Kualitatif. Unisma Press.

Sari, R. P., Tusyantari, N. B., & Suswandari, M. (2021). Dampak Pembelajaran Daring Bagi Siswa Sekolah Dasar Selama Covid-19. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 9–15.

Setiawan, P. A., Kh, U., Syafaat, M., & Banyuwangi, B. (2024). Peran Kepemimpinan Servant Dalam Meningkatkan Komitmen Organisasi Di Lembaga Pendidikan Menengah. 2(2), 111–122. Https://Ejournal.Alhafiindonesia.Co.Id/Index.Php/Joupi/Article/Download/320/282

Simbolon, J. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Melalui Penerapan Literasi Di Sekolah. Jbsi: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(01), 162–171.

Wahidmurni, W. (2017). Pemaparan Metode Penelitian Kualitatif.

Wahyuni, S. (2022). Kurikulum Merdeka Untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (Jpdk), 4(6), 13404–13408.

Widhi, M. T. W., Hakim, A. R., Wulansari, N. I., Solahuddin, M. I., & Admoko, S. (2021). Analisis Keterampilan Argumentasi Ilmiah Peserta Didik Pada Model Pembelajaran Berbasis Toulmin’s Argumentation Pattern (Tap) Dalam Memahami Konsep Fisika Dengan Metode Library Research. Pendipa Journal Of Science Education, 5(1), 79–91.

Zalpah, Z., Nuriadin, I., & Irdalisa, I. (2024). Pengaruh Pendekatan Question Formulation Technique (Qft) Dan Kemampuan Literasi Terhadap Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Peserta Didik Sekolah Dasar Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita. Jurnal Darma Agung, 32(1), 520–535.

Published

2024-09-30

How to Cite

Ahmad Bagas Setiawan, & Ali Manshur. (2024). Analisis Program Literasi Sekolah Terhadap Kemampuan Menyusun Teks Argumentasi Pada Siswa Kelas X MA Al-Amiriyyah. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 2(3). https://doi.org/10.62007/joupi.v2i3.360

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.