Implementasi Model Problem Based Learning Berbantuan Media Counting Frog dalam Peningkatan Kecerdasan Logis Matematis

Authors

  • Dewi Lokasari Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang
  • Panca Dewi Purwati Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Semarang
  • Watminingsih Watminingsih SD Negeri 04 Ketringan

DOI:

https://doi.org/10.62007/joupi.v2i2.281

Keywords:

Canva, Mathematical Logical Intelligence, PBL

Abstract

Numeracy is one component of mathematical logical abilities. However, many elementary school students find difficulty in calculating. The objectives of this research are: (1) to describe the implementation of the Problem Based Learning model assisted by Canva-based Counting Fog media in improving mathematical logical abilities; 2) to describe the effectiveness of implementing the Problem Based Learning model assisted by Canva-based Counting Frog media in improving mathematical logical abilities. The population in this study was grade 1 students at SD Negeri 04 Ketringan, totaling nine students. The research design used is descriptive qualitative. The data collection techniques are observation, documentation and tests. The implementation of the Problem Based Learning model assisted by Canva-based Counting Frog Media is carried out using five PBL syntax. Media Counting Frog is used in the first syntax. The test results showed that there was an increase in the average pretest score from only 72.2 to 92.2 at posttest. So, it can be concluded that the implementation of the Problem Based Learning Model Assisted by Canva-Based Counting Frog Media can Improve Mathematical Logical Ability.

References

Ende, A. M. N., Jasril, I. R., & Jaya, P. 2022.Perancangan dan Pembuatan E-Modul Interaktif Berbasis Canva Pada Mata PelajaranDasar Listrik dan Elektronika. JTEV (JurnalTeknik ElektrodanVokasional), 8(2).

Hartanti, N. (2021). Pengaruh Kecerdasan Logis Matematis Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika. Alfarisi: Jurnal Pendidikan MIPA, 2(3).

Husnidar, H., & Hayati, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Asimetris: Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 2(2), 67-72.

Jannah, A. S., Rasidi, R., Rahmawati, P., & Winarni, K. (2023). Upaya Meningkatkan Kemampuan Berhitung Matematika Dalam Materi Pengurangan Dengan Metode Problem Based Learning (Pbl) Melalui Media Kartu Angka Di Kelas 1A SDN Percobaan 2 Depok. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 397-406.

Jannah, F. N. M., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1).

Kholida, A., Sutama, I. W., & Suryadi, S. (2020). Pengembangan Alat Permainan Kartu U-Kids (Uno Kids) Untuk Menstimulasi Kecerdasan Logis-Matematis Anak Usia 5-6 Tahun. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 11(2), 76-87.

Mukminah, Hirlan, & Sriyan. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Berhitung Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SDN 1 Anyar. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar, 1(1), 1-14.

Pratiwi, W. P., Suprapto, E., & Moeawanah, S. (2023). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Canva Pada Siswa Kelas VI SDN 2 Glinggangan. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 4497-4509.

Puspita, B. (2022). Strategi Pendidik dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Pada Masa Pandemi Covid-19 di Min 2 Bandar Lampung (Doctoral Dissertation, UIN Raden Intan Lampung)

Putri, S. A., Mukhlishina, I., & Sahara, I. F. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berhitung Penjumlahan Dan Pengurangan Pada Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 5776-5784.

Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.

Rukinah, R. (2023). Peningkatan Kemampuan Berhitung Penjumlahan Dan Pengurangan Melalui Strategi Problem Based Learning :(Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas 2 SDN Kasomalang VIII Kecamatan Kasomalang Tahun 2022/2023). JPG: Jurnal Penelitian Guru Fkip Universitas Subang, 6(1), 88-96.

Sugiyono (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Valentina, A., & Wulandari, M. D. (2022). Media Pembelajaran Mabeta Untuk Menguatkan Kemampuan Berhitung Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(3), 601-610.

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928-3936.

Downloads

Published

2024-06-14

How to Cite

Dewi Lokasari, Panca Dewi Purwati, & Watminingsih. (2024). Implementasi Model Problem Based Learning Berbantuan Media Counting Frog dalam Peningkatan Kecerdasan Logis Matematis. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 2(2), 16–24. https://doi.org/10.62007/joupi.v2i2.281

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.