Gerakan Literasi Sebagai Strategi Efektif Dalam Menanggulangi Krisis Literasi di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.62007/joumi.v1i3.198Keywords:
Reading, Literacy, Elementary SchoolAbstract
Elementary school is a time when children are in their golden age, so it is important to instill noble moral values. The literacy movement is one way that can be done to instill noble character. However, in this case there are still many students who lack interest in reading, for this reason this article was created to discuss effective strategies in increasing students' interest in reading. The literacy movement will be successful if it runs holistically. Apart from teachers at schools, parents, libraries, government and the private sector must also work together to support the realization of the literacy movement. Through reading activities in elementary school, students are not only given the opportunity to develop reading skills, but also to form positive reading habits from an early age. Cultural literacy integrated in the reading movement opens students' access to knowledge and stimulates their imagination
References
Aini, D.N. (2017). “BUDAYA MEMBACA DENGAN MEDIA POHON GELIS (GERAKAN LITERASI SEKOLAH) DALAM MENGEMBANGKAN CIVIC INTELLIGENCE SISWA”: Studi Deskriptif di SMPN 3 Subang Tahun 2016-2017.
Dermawan, H., Malik, R. F., Suyitno, M., Dewi, R. A. P. K., Solissa, E. M., Mamun, A. H., & Hita, I. P. A. D. (2023). Gerakan Literasi Sekolah Sebagai Solusi Peningkatan Minat Baca Pada Anak Sekolah Dasar. EDUSAINTEK: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 10(1), 311-328.
Dewi, P. Y. A. (2019). Gerakan Membaca Di Awal Pelajaran Guna Membangun Budaya Literasi Di Sekolah Dasar. Prosiding Nasional, 77-85.
Dharma, K. B. (2020). Implementasi gerakan literasi sekolah dalam menumbuhkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal edukasi nonformal, 1(1), 70-76.
Fahrianur, F., Monica, R., Wawan, K., Misnawati, M., Nurachmana, A., Veniaty, S., & Ramadhan, I. Y. (2023). Implementasi Literasi di Sekolah Dasar. Journal of Student Research, 1(1), 102-113.
Hidayat, M. H., & Basuki, I. A. (2018). Gerakan literasi sekolah di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(6), 810-817.
Ilmi, N., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 2866-2873.
Pujiati, D., Basyar, M. A. K., & Wijayanti, A. (2022). Analisis Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 5(1), 57-68.
Puspasari, I., & Dafit, F. (2021). Implementasi gerakan literasi sekolah di sekolah dasar. Jurnal basicedu, 5(3), 1390-1400.
Safitri, V., & Dafit, F. (2021). Peran Guru dalam Pembelajaran Membaca dan Menulis Melalui Gerakan Literasi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1356-1364.
Syafa'atul, K., Lailatul, M., Ni'matu, S., & Aan, F. A. (2022). Gerakan literasi dalam meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 2(2), 101-112.
Teguh, M. (2020). Gerakan literasi sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 1(2), 1-9.
Wiratsiwi, W. (2020). Penerapan gerakan literasi sekolah di sekolah dasar. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 230-238.
Wulanjani, A. N., & Anggraeni, C. W. (2019). Meningkatkan minat membaca melalui gerakan literasi membaca bagi siswa sekolah dasar. Proceeding of Biology Education, 3(1), 26-31.
Yulianto, A., Kusumaningrum, S., & Polan, E. F. (2022). Dampak GLS (Gerakan Literasi Sekolah) terhadap Minat Baca Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(2), 125-131.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Galuh Nur Insani, Dinie Anggraeni Dewi , Rizky Saeful Hayat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.