Penanaman Nilai-Nilai Karakter Melalui Ekstrakurikuler Pramuka di Sekolah Dasar

Authors

  • Idah Mujahidah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nandia Kiranti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Serli Malini Universitas Pendidikan Indonesia
  • Agus Mulyana Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.62007/joumi.v1i4.165

Keywords:

Scouts, Character, Elementary School

Abstract

Character education is a combination of character values ​​that must be instilled in students with the hope that they can be implemented in everyday life both in the school environment and in the community. This character education is not only implemented through classroom learning activities, but can also be implemented through extracurricular activities, one of which is pramua. This research aims to analyze the instillation of character values ​​in scout extracurricular activities. This research is a literature study research, data obtained through various literature from research that has been carried out by previous researchers. The results of this research show that character values ​​can be instilled through scout extracurriculars. Coaches can train students based on the scout code of honor along with various training strategies.

References

Andrian, A. (2017). Upaya Pembinaan Fisik dan Mental (Pfm) dalam Membangun Kedisiplinan Siswa di SMK PGRI 3 Cimahi. Untirta Civic Educational Journal, 2(2).

Arfiah, Sri dan Prasetya, Agus. 2017. Pembelajaran Kepramukaan dalam Penguatan Karakter Kemandirian dan Tanggung Jawab dalam Upaya Mempersiapkan Mahasiswa PPKn sebagai Pembina Ekstrakurikuler di Sekolah. University Research Colloquium, 168.

Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1-9.

Habsy, B. A. (2017). Seni memehami penelitian kuliatatif dalam bimbingan dan konseling: studi literatur. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 90-100.

Herlina, R., Saam, Z., & Syahza, A. (2022). Penanaman Pendidikan Karakter Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka Di Sekolah Dasar Negeri 004 Pulau Terap Kecamatan Kuok Kabupaten Kampar. Jurnal JUMPED (Jurnal Manajemen Pendidikan), 10(1), 97. https://doi.org/10.31258/jmp.10.1.p.97-107

Lestari, R.Y. (2016). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Mengembangkan Watak Kewarganegaraan Peserta Didik. Untirta Civic Education Journal 1-2.

Luthviyani, I. R., Setianingsih, E., S. & Handayani, D., E. (2019). Analisis Pelaksanaan Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Nilai-nilai Karakter Siswa di SD Negeri Pamongan 2. JPGSD: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(2) 113-112.

Nasir, Y., dkk. (2018). Upaya Pembentukkan Karakter Siswa melalui Kegiatan Pramuka di SD Negeri 20 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Unsyiah 3:46-52.

Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 39 Tahun 2008 tentang Kegiatan Ekstrakurikuler. Jakarta: Kemendiknas

Raihan Putry. 2018. Nilai Pendidikan Karakter Anak di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Journal Of Child and Gender Studies. Volume 4 Nomor 1 Maret 2018. ISSN : 2461- 1468/E-ISSN : 2548-1959

Sofiasyari, I., Atmaja, H., & Suhandini, P. (2019). Pentingnya pendidikan karakter pada siswa sekolah dasar di era 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS), 2(1), 734–743.

Sunardi, A.B. (2014). Boyman: Ragam Latih Pramuka. Bandung: Nuansa Muda

Sunarti, S., Sukadari, S., & Antini, S. (2020). Pengimplementasian Pendidikan Karakter pada Ekstrakurikuler Seni Tari Nawung Sekar. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 4(1), 26-42. https://doi.org/10.21831/jk.v4il.27694

Umayroh, S. N., Hapudin, M. S., Ubaidillah, U., & Rahmawati, A. (2022). IMPLEMENTASI KEGIATAN EKSTRAKURIKULER PRAMUKA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK DI SD NEGERI PASIR AWI. In Seminar Nasional Ilmu Pendidikan dan Multi Disiplin (Vol.5, No. 01)

Wadu, L. B., Samawati, U., & Ladamay, I. (2020). Penerapan Nilai Kerja Keras dan Tanggung Jawab dalam Ekstrakurikuler Pramuka di Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 4(1), 100-106.

Downloads

Published

2023-12-19

How to Cite

Mujahidah, I., Kiranti , N., Malini , S., & Mulyana , A. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Melalui Ekstrakurikuler Pramuka di Sekolah Dasar. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 1(4), 139–151. https://doi.org/10.62007/joumi.v1i4.165

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.