Analisis Pemahaman Konsep Matematika Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Penjumlahan Bersusun Kelas II SD Negeri 15 Segedong
DOI:
https://doi.org/10.62007/joupi.v2i3.341Keywords:
Conceptual Understanding, Mathematics, Multiple AdditionAbstract
The aim of this research is to analyze students’ ability to understand mathematical concepts. This research uses qualitative research with descriptive methods. This research was carried out at SD Negeri 15 segedong for the 2023/2024 academic year in class II. The data sources for this research are test results and checklist sheets. The research results showed that students’ understanding of mathematical concepts in the high category was 8,6%, in the medium category was 13%, and in the low category was 78,2%. The results of this research also show that the performance of students from each category is as follows: (a) students in the high category can meet 2 indicators out of 3 indicators of understanding mathematical concepts, (b) students in the medium category can meet 1 indicators out of 3 indicators of understanding mathematical concepts, (c) students in the low category cannot meet all indicators of understanding of mathematical concepts used. Research results show that students’ understanding cannot master all indicators of understanding of the mathematical concepts, namely translation, intrapolation and extrapolation.
References
Abdurrahman, M. 2012. Anak Berkesulitan Belajar Teori, Diagnosis dan Remidiasinya. Jakarta:Rieneka Cipta.
Ayu Putri Fajar dkk, Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kendari, Jurnal Pendidikan vol.9, No.2, Juli 2018.
Chansyanah Diawati, Dasar-Dasar Perancangan dan Evaluasi Pembelajaran, (Yogyakarta: GrahaIlmu, 2018), h.7
Dafid Glover, 2006. Pembelajaran Matematika. Grafindo Media Pratama. Jakarta
Depdiknas. 2003. Pedoman Khusus Pengembangan Sistem Penilaian Berbasis Kompetensi SMP.Jakarta: Depdiknas.
Depdiknas, N.D. (2006). Kurikulum Tingkat Pendidikan. Jakarta: Depdiknas
Dilla Desvi Yolanda, Pemahaman Konsep Matematika dengan Metode Descovery (Jakarta Timur: Guepedia 2020), 19-24
Elsani, H., Maula, L. H.,& Uswatun, D. A.(2021). Analisis Pemahaman Konsep Perkalian Siswa Pada Pembelajaran Matematika Berbasis Daring Kelas 2 Sdn 2 Cibadak. Alpen: JurnalPendidikan Dasar, 5(1), 38-49. https://doi.org/10.24929/alpen.v5il.77
Eggen, Paul dan Don Kauchak. 2012. Strategi dan Model Pembelajaran. Jakarta: Insan Madani.
Fajariyah, N dan Triratnawati, D. 2008. Cerdas Berhitung Matematika Untuk SD/MI Kelas 3. Jakarta: Pusat Pembukuan Depdiknas
Hasan Alwi, Dkk. 2005. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.
Heris Hendriana, dkk, (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematika Siswa. Bandung:PT Refika Aditama.
Juandi, D. 2006. Meningkatkan Daya Matematik Mahasiswa Calon Guru Matematika Melalui Pembelajaran Berbasis Masalah. Disertasi Pascasarjana UPI Bandung: tidak diterbitkan
Lestari, Karunia Eka. 2015. Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: Refika Aditama.
Lestari, L.,& Surya, E. (2017). The Effectiviness of Realistic Mathematics Education Approach on Ability of Student’ Mathematical Concept Understanding. International Journal of Ociences: Basic and Applied Reseach, 34(1), 91-100. https://gssrr.org/index.php?JournalOfBasicAndApplied
Lusi Marleni, L. (2016). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Belajar Siswa Kelas VIII. Jurnal pendidikan matematika, 1(1), 152.
MKPBM, T. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. J Bandung: UPI, 3.
National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standars for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.
Nisa Apriliani Nurfadilah, Ayu Fitri, Haerudin “Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Operasi Hitung Melalui Media Drinking Straws and Number Bag Kelas II Sekolah Dasar” Skripsi pada Universitas Buana Perjuangan Karawang Tahun 2020. https://doi.org/1036805/ijpse.vIi2.585
Rahayu, Setya. 2012. Pengaruh Pendekatan Realistic Mathematic Education Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas VII Madrasah Tsanawiyah Hasanah Pekanbaru Jurnal Pendidikan Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. 5 (3). Juli2012.
Rahmah, N. (2013). Hakikat Pendidikan Matematika. J Al-Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2), 1-10.
Ramdani, Y. (2006). Kajian Pemahaman Matematika Melalui Etika Pemodelan Matematika. J MIMBAR: Jurnal Sosial dan Pembangunan, 22(1), 1-14.
Ruseffendi, E. (2006). Pengantar Kepada Membantu Guru Mengembangkan Kompetensinya Dalam Pengajaran Matematika Untuk Meningkatkan CBSA. J Bandung: tarsito.
Siti Ruqoyyah. (2007). Kemampuan Pemahaman Konsep dan Resiliensi Matematika Dengan VBA Microsoft Excel. Purwakarta: CV. Tre Alea Jacta Pedagogie.
Susanto, Ahmad. 2013. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana PrenamediaGroup.
Subarinah, Sri. 2006. Inovasi Pembelajaran Matematika SD. Depdiknas
Sugiyono, 2007. Metode Penelitian Pendidikan:Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, 2015. Metode Penelitian Pendidikan:Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, 2012. Metode Penelitian Pendidikan:Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabeta.
Sugiyono, 2019. Metode Penelitian Pendidikan:Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, 2020. Metode Penelitian Pendidikan:Pendidikan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Syaiful Sagala, Konsep dan Makna Pembelajaran, (Bandung: Alfabeta, 2013) h. 157
Unaenah, E., & Sumantri, M. S. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar Pada Materi Pecahan. Jurnal Basicedu, 3(1), 106-111. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3il.78
Viya Nuruli Rifanti, Nasaruddin, Awal Nur Kholifatur Rosyidah, “Analisis Pemahaman Konsep Operasi Hitung Perkalian Pada Siswa Kelas III SD IT Samawa Cendekia” Skripsi Pada Universitas Mataram Indonesia 2021.
Wina Sanjaya. (2008). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media.