Mini Riset: Implementasi Metode Pembelajaran Anak Tuna Netra di SLB Negeri 1 Kulon Progo
DOI:
https://doi.org/10.62007/joumi.v1i4.226Keywords:
Blind Children, Implementation, LearningAbstract
The aim of this research is to determine the learning methods used by educators in teaching children with special needs who are blind at SLB Negeri 1 Kulon Progo. Blindness itself is a condition where a person has limited vision, therefore to obtain information they use the senses of hearing and touch. The method used in this research is a descriptive qualitative method, in which the researcher collects information or sources using books, journals and other scientific works related to the topic raised. Then the researchers collected data by conducting interviews and direct observations on Monday 23 October 2023 by one of the teachers of blind children at SLB Negeri 1 Kulon Progo so that the data needed was more valid. The results of the discussion in this research are that there are various learning methods used by children with special needs who are blind at SLB Negeri 1 Kulon Progo, including the following; lecture, audio, practical and tactile (touch) methods. However, in implementing this learning method there are still various obstacles felt by the teachers at SLB Negeri 1 Kulon Progo.
References
Adena Widopuspito, Fandi Akhmad, Ega Sukmaningtias, & Inan Taat Diyanah. (2022). Karakteristik Dan Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Anak Berkebutuhan Khusus Tunanetra. PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 1(2), 38–44. https://doi.org/10.56799/peshum.v1i2.41
Adriannor, R., Hasanah, R., & Yasifa, D. S. (2023). KAJIAN LITERATURE : METODE PEMBELAJARAN AGAMA ISLAM PADA ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DENGAN HAMBATAN PENGLIHATAN. 1.
Afif, M. A., Syaifullah, A., Hariadi, D., & Salsabila, U. H. (2021). METODE PEMBELAJARAN AL-QURAN BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS TUNANETRA. 4(1).
Agustin, Y. C. P., & Harsiwi, N. R. (2023). SUMIKOLAH: jURNAL ILMU PENDIDIKAN. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2).
Ahyat, N. (2017). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. EDUSIANA: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 4(1), 24–31. https://doi.org/10.30957/edusiana.v4i1.5
Anggryani, I., Amikratunnisyah, A., Putro, K. Z., Irbah, A. N., & Humaida, R. (2022). METODE PELAYANAN PENDIDIKAN ANAK TUNANETRA KELAS 4 SD DI SLB NEGERI 1 KOTA BIMA. eL-Muhbib: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan Dasar, 6(2), 155–163. https://doi.org/10.52266/el-muhbib.v6i2.1214
Arfandi, M., Sulasminah, D., & Syamsuddin, S. (2023). Penerapan Metode Drill dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Huruf Hija’iyyah Braille pada Siswa Tunanetra di SLB-A Yapti Makassar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(2), 735–759. https://doi.org/10.54371/jiip.v6i2.1621
Atika, D., Arsely, M., Caniago, R., Julisti, W., & Asvio, N. (2023). Socialization Of Children With Special Needs (Blind Tunanetra) In The Village Community In The Talo Kecil Sub-District. vo 4 no 1.
Azkia, F. N., Fitri, K., & Alifah, N. L. (2023). METODE PEMBELAJARAN SHOLAT PADA ANAK TUNANETRA. 1.
Berlianti. (2023). Mahasiswi FISIP USU, Yuliance Alua Mengajak Anak Tunanetra Yayasan Pendidikan Tunanetra Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Vol 2 No 3.
Hazhani, A., Gantina, N., & Maulana, B. (2022). ANALISIS PELAKSANAAN PEMBELAJARAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS (TUNANETRA) TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA DI SKH GLOBAL INSANI MADANI.
Khaeroh, I., Advelia, F., Rosyid, A., & Supena, A. (2020). Pelaksanaan Pendidikan Inklusif Untuk Siswa Dengan Hambatan Penglihatan (Low Vision) Di Sekolah Dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Inklusi), 4(1), 11. https://doi.org/10.26740/inklusi.v4n1.p11-21
Kurniawan, I. (2015). Edukasi Islami Jurnal Pendidikan Islam Vol. 04, Juli 2015. 04.
Lestari, D. A. (2023). Penggunaan Media Audio Pada Anak Tunanetra Tingkat SMP di SLBN 1 Bukittinggi. As-Syar’i: Jurnal Bimbingan & Konseling Keluarga, 6(1), 547–550. https://doi.org/10.47467/as.v6i1.4297
Mambela, S. (2018). TINJAUAN UMUM MASALAH PSIKOLOGIS DAN MASALAH SOSIAL INDIVIDU PENYANDANG TUNANETRA. Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 14(25), 65–73. https://doi.org/10.36456/bp.vol14.no25.a1465
Muthmainnah, R. N. (2015). PEMAHAMAN SISWA TUNANETRA (BUTA TOTAL SEJAK LAHIR DAN SEJAK WAKTU TERTENTU) TERHADAP BANGUN DATAR SEGITIGA. 1.
Nugroho, D., Astuti, W. D., Rahmadia, N. A., & Husna, D. (2022). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Anak Berkebutuhan Khusus Tunanetra SLB A Yaketunis Yogyakarta. ANWARUL, 2(6), 418–826. https://doi.org/10.58578/anwarul.v2i6.665
pertiwi, elzanovi. (2016). EFEKTIVITAS PENERAPAN METODE MULTISENSORI TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA PERMULAAN TULISAN AWAS PADA ANAK TUNANETRA LOW VISION KELAS I SDLB DI SLB A YAKETUNIS YOGYAKARTA. Jurnal Widia Ortodidaktika, Vol.5 No 7.
Praptaningrum, A. (2020). PENERAPAN BAHAN AJAR AUDIO UNTUK ANAK TUNANETRA TINGKAT SMP DI INDONESIA. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 5(1), 1. https://doi.org/10.33394/jtp.v5i1.2849
Setiawan, K. M., Bajraghosa, T., & Jatmiko, E. (2023). Perancangan Buku Taktil dengan Media Clay sebagai Media Pengenalan Hewan untuk Tunanetra Usia Anak-Anak. Fenomen: Jurnal Fenomena Seni, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.24821/fenomen.v1i1.8616
Sholikhah, D. A., Puspandhari, S., Ramadhan, F. P., & Safi’i, I. (2022). PEMBELAJARAN PAI BAGI PESERTA DIDIK TUNANETRA DI SLB NEGERI WIRADESA KABUPATEN PEKALONGAN. 2.
Syari, Z. Y., & Wati, R. (2021). MANAJEMEN LOW VISION PADA ANAK USIA SEKOLAH. 6.
Widiastuti, N. (2021). METODE PEMBELAJARAN DALAM UPAYA INTERNALISASI NILAI-NILAI KEISLAMAN. 1.
Yulianti, I., & Sopandi, A. A. (2019). Pelaksanaan Pembelajaran Orientasi dan Mobilitas bagi Anak Tunanetra di SLB Negeri 1 Bukittinggi. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Avivah Rahma Dini, Ulil Jannah, Difa’ul Husna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.