Strategi Terbaik Untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Siswa Menggunakan Metode Pembelajaran Scramble

Authors

  • Salwa Cantika Khoriunnisa Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rizky Saeful Hayat Universitas Islam Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.62007/joumi.v1i3.196

Keywords:

education, collaboration, management

Abstract

This article examines the positive impact of collaboration in managing the relationship between schools and communities at the elementary school level. The research method used is a literature study method, where various relevant literature sources are used as a basis to evaluate best practices in school-community relationship management. This study reveals that effective collaboration between schools and communities can have a significant positive impact on improving the quality of education in elementary schools. The best practices in managing this relationship involve active participation from parents, guardians, the local community, and relevant institutions in efforts to enhance students' learning experiences. The article also highlights several challenges that may arise in managing school-community relationships, such as cultural differences, lack of resources, and mismatched expectations among the parties involved. However, through inclusive approaches, mutual understanding, and shared commitment, these challenges can be overcome. By implementing best practices in managing school-community relationships, it is expected that elementary schools can create a better learning environment, improve student achievement, and prepare them to face future challenges.

References

Bagus Putrayasa, I., & Nyoman Sudiana, I. (n.d.). Penerapan Pembelajaran Inovatif Dalam Mengembangkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 8(1), 2656–5862.

Guna Utama, E. (2019). Model Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca dan Menulis Siswa Sekolah Dasar. JOURNAL OF EDUCATIONAL REVIEW AND RESEARCH, 2(1), 77.

Haryati, T. (2018). PERAN PROGRAM GERAKAN LITERASI SEKOLAH DALAM MENINGKATKAN KECERDASAN LINGUISTIK SISWA KELAS TINGGI SEKOLAH DASAR LAB SCHOOL FIP UMJ.

Kresnawati. (2023). Menelusuri Krisis Literasi Paradigma dan Problematik di Bumi Bangka Belitung. Universitas Bangka Belitung.

Majapahit Pos, hlm. 4 & 11

Masnati. (n.d.). Penerapan Model Pembelajaran Scramble untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Puisi Siswa Kelas V SD Negeri 020 Tembilahan Hilir.

Meilasari, O. D., Pendidikan, J. :, Anak, I., Dini, U., Tarbiyah, F., & Keguruan, D. (n.d.). PENERAPAN LITERASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBAHASA ANAK USIA 4-5 TAHUN DI TK AISYIYAH 1 LABUHAN RATU BANDAR LAMPUNG Skripsi Diajukan untuk Melengkapi Tugas-Tugas dan Memenuhi Syarat-Syarat guna Mendapatkan gelar Sarjana Pendidikan (S.Pd) Dalam Ilmu Tarbiyah dan Keguruan.

Noermanzah, N. (n.d.). Model-Model Pembelajaran Membaca sebagai Inovasi dalam Mengembangkan Bahan Ajar Membaca. https://doi.org/10.31219/osf.io/hpq2d

Pelajaran, T., Ayu, N., Sari1, M. Y., Sujana2, W., & Ganing3, N. N. (2018). HUBUNGAN ANTARA KEMAMPUAN LITERASI DENGAN KOMPETENSI INTI PENGETAHUAN BAHASA INDONESIA SISWA KELAS V SD GUGUS LETKOL WISNU DENPASAR UTARA. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 1(2).

Pendidikan, K., & Jakarta, K. (2017). MATERI PENDUKUNG LITERASI BUDAYA DAN KEWARGAAN.

Pendidikan, K., & Kebudayaan, D. (2018). STRATEGI LITERASI DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH MENENGAH PERTAMA (Materi Penyegaran Instruktur Kurikulum 2013) Satgas GLS Ditjen Dikdasmen.

Pitunov, B. 13 Desember 2007. Sekolah Unggulan Ataukah Sekolah Pengunggulan ?

Putri, A. R., Ardianti, S. D., & Ermawati, D. (2022). Model Scramble Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(3), 1192–1199. h

Safitri, S., & Ramadan, Z. H. (2022). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan di Sekolah Dasar. Mimbar Ilmu, 27(1), 109–116.

Samsiyah, N. (2017). Prosiding Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia dengan Tema "Membangun Generasi Berkarakter Melalui Pembelajaran Inovatif. Aula Handayani IKIP Mataram.

Tanjung, R., Moch Toyyib, A., & Rakeyan Santang, S. (n.d.). PENERAPAN METODE SCRAMBLE DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACA PEMAHAMAN SISWA PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI KELAS V SD NEGERI PASIRKALIKI II KARAWANG.

Tianotak, H., Salamor, L., Bakker, R., & PPKn, P. (n.d.). Peran Literasi untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa dalam Pembelajaran PKn di MAN 3 Seram Bagian Timur.

Waseso, M.G. 2001. Isi dan Format Jurnal Ilmiah. Makalah disajikan dalam Seminar Lokakarya Penulisan artikel dan Pengelolaan jurnal Ilmiah, Universitas Lambungmangkurat, 9-11Agustus

Downloads

Published

2023-09-30

How to Cite

Cantika Khoriunnisa, S., Anggraeni Dewi , D., & Saeful Hayat , R. (2023). Strategi Terbaik Untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi Siswa Menggunakan Metode Pembelajaran Scramble. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 1(3), 147–156. https://doi.org/10.62007/joumi.v1i3.196

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)