Penggunaan Metode Saintifik Pada Pembelajaran PAI Terhadap Anak Tunagrahita di SLB Rela Bhakti II Wates
DOI:
https://doi.org/10.62007/joumi.v1i4.175Keywords:
Learning, Scientific, Mentally ImpairedAbstract
The aim of this research is to describe the use of scientific methods in PAI learning for mentally retarded children, analyzing the results achieved at SLB Rela Bhakti II Wates. This research is a qualitative descriptive study involving people and collecting data related to the learning model and the impact of using this method. The research location is SLB Rela Bhakti II Wates. This data was collected by observing schools, interviews with teachers, and taking documentation. Analysis of the data uses presentation of the data and drawing conclusions from it. The results of the research at this SLB school are learning in PAI subjects which focuses on applied learning methods, habits with religious values such as reading Iqra' and providing broad knowledge. The results achieved in learning PAI related to independent religion vary depending on the child's ability to understand.
References
Andim, F., Aziz, S., & Munip. (2021). STRATEGI PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM BAGI ANAK TUNAGRAHITA.
Anjariani, T. (2022). Pembelajaran PAI Anak Tunagrahita dalam Menumbuhkan Dimensi Religius dan Karakter Mandiri. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 109–118. http://jurnaledukasia.org/index.php/edukasia/article/view/108
Bustami, Fadlisyah, & Eliyanda, S. (2021). Pengelompokan Siswa Penyandang Disabilitas Berdasarkan Tingkat Tunagrahita Menggunakan Metode Naïve Bayes. Jurnal Teknologi Terapan and Sains 4.0, 2(1), 1–17.
Fadilah, E. N., & Wulandari, S. S. (2021). Analisis Penggunaan Metode Saintifik dalam Peningkatan Keaktifan Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 431–438. https://doi.org/10.26740/jpap.v9n2.p431-438
Holida, A., & Wijiastuti, A. (2018). Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Pendekatan Saintifik Dengan Media Herbarum Pada Siswa Tunagrahita. Jurnal Pendidikan Khusus, 10(2), 1–19.
Indrawati, T. (2016). Pelaksanaan pembelajaran Anak Tunagrahita. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(14), 387–396.
Indriarti, T., Indriyani, R. A., Herbanu, R., Saputra, I., & Aziz, F. A. (2022). Peran sekolah luar biasa (SLB) dalam layanan pendidikan agama islam bagi anak tuna Grahita studi kasus di SLB 1 Kulonprogo. Inspirasi Dunia, 1(4), 176–185.
Ivan Alfikri, & Tengku Khairil Ahsyar. (2018). Media Pembelajaran Interaktif Seni Origami. Jurnal Ilmiah Rekayasa Dan Manajemen Sistem Informasi, 3(2), 50–60.
Kumalasari, I., & Sormin, D. (2019). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Anak Tunagrahita di SLB C Muzdalifah Medan. TAZKIR: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman, 5(1), 3.
Kurniawati, E. (2018). PENANAMAN NILAI-NILAI AKHLAK PADA ANAK TUNAGRAHITA DALAM PENDIDIKAN VOKASIONAL Studi Deskriptif Kualitatif di Balai Rehabilitasi Sosial Disgranda “Raharjo” Sragen. Jurnal Penelitian, 11(2), 263–280. https://doi.org/10.21043/jupe.v11i2.3485
Mapossa, J. B. (2018). IMPLEMENTASI PENDEKATAN SAINTIFIK DALAM PEMBELAJARAN PPKn BAGI SISWA TUNAGRAHITA DI SLB NEGERI JOMBANG. New England Journal of Medicine, 372(2), 2499–2508. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7556065%0Ahttp://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=PMC394507%0Ahttp://dx.doi.org/10.1016/j.humpath.2017.05.005%0Ahttps://doi.org/10.1007/s00401-018-1825-z%0Ahttp://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27157931
Mira Yunita, A., Nurafliyan Susanti, E., & Rizki, R. (2020). IMPLEMENTASIMETODEWEIGHTPRODUCTDALAMPENENTUANKLASIFIKASIKELASTUNAGRAHITA. Sistem Informasi.
Pane, A., & Darwis Dasopang, M. (2017). Belajar Dan Pembelajaran. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333. https://doi.org/10.24952/fitrah.v3i2.945
Praharani Kelen, M., & Pasaribu, J. (2018). DUKUNGAN KELUARGA DAN MASYARAKAT TERHADAP KONSEP DIRI SISWA TUNAGRAHITA.
Rahmayanti, I. (2018). Guru PAI dan Kecerdasan Spiritual Anak Tunagrahita. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 1(01), 17–37. https://doi.org/10.37542/iq.v1i01.4
Sari, P. R., Istinganah, Alwatasi, U., Yusro, W., & Husna, D. (2023). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Anak Tunagrahita. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 3, 184–193.
Setiawati, M. (2023). ANALISIS POLA BELAJAR NUMERIKPADA ANAK TUNAGRAHITA DI SLB NEGERI CENDONO KUDUS. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri.
Tisnawati, N., & Rahman, A. A. (2019). Efektivitas Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Guna Peningkatan Pemahaman Pada Anak Tuna Grahita Slb Negeri Kota Metro. At-Tajdid : Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran Islam, 2(01). https://doi.org/10.24127/att.v2i01.863
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Janingsih Janingsih, Bunga Amarilis R.M. , Muhammad Luthfi N , Difa’ul Husna

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.