Analisis Penanaman Nilai Ikhlas Taat Khauf dan Taubat melalui Metode Khusus Pembelajaran PAI untuk Tingkat SD/MI
DOI:
https://doi.org/10.62007/joupi.v2i4.374Keywords:
sincerity, obedience, khauf, repentance, methodAbstract
This research aims to provide an understanding of the values of sincerity, obedience, khauf, and repentance. In addition, this article also discusses the application of special learning methods for Islamic Religious Education (PAI) at the elementary / middle school level that are appropriate to instill the values that have been mentioned. This research is qualitative through a literature approach by examining various related literature. In the midst of the challenges of globalization that cause the erosion of religious values, the cultivation of these values is very important. The results of the study show that the method of lecture, ibrah, and exemplary is effective if used in instilling these values in students. The lecture method can play a role in conveying the material directly, while the ibrah and exemplary method can encourage student understanding through various stories and direct examples.
References
Abdul Jalil, S. J. (2024). Cara Tangani Al-Khauf (Fobia) Berdasarkan Al-Quran. Islamiyyat, 46(1), 153–164. https://doi.org/10.17576/islamiyyat-2024-4601-12
Aisyah, N., Sulistiono, M., & Sulistiani, I. R. (2022). IMPLEMENTASI METODE KISAH TELADAN (IBRAH) PADA PEMBELAJARAN PAI DALAM MEMBENTUK KARAKTER PESERTA DIDIK SISWA KELAS 1 SDI DAARUL FIKRI MALANG. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4, 113–122.
Al-Ghazali, I. (2013). IHYA ULUMIDDIN 8 Sabar dan Syukur. Republika Penerbit.
Amri Azhari, Endin Mujahidin, D. H. (2020). Metode Keteladanan Pendidikan islam Perspektif Al-Qur’a dan Al-Hadist. Aicet, I(I), 145–156.
Anam, K. (2023). RAHASIA DI BALIK PENYANDINGAN KATA KHAUF DAN HAZAN DALAM TAFSIR KEMENTRIAN AGAMA REPUBLIK INDONESIA VERSI APLIKASI [Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta]. https://eprints.iain-surakarta.ac.id/7706/1/Full Teks_191111030.pdf
Casmini, Nurfadhi, T., & Kusumaningrum Putri. (2021). Penanaman Khauf dan Raja Dalam Pendidikan. Penanaman Khauf Dan Raja’ Dalam Pendidikan Karakter Remaja.
Daryanto. (2015). Akidah Akhlak Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013. In Yogyakarta: Gava Media.
Emiwati. (2018). Penerapan Metode Ceramah Dalammemahami Pelajaran Ketenagakerjaan Di Kelas Viii MTs Hasanah Pekanbaru. UIN Sultan Syarif Kasim Riau, 1, 10–36.
Fauzi, A. (2020). Akidah Akhlak Madrasah Tsanawiyah Kelas VII. In Direktorat KSKK Madrasah Direktorat Jenderal Pendidikan Islam.
Hendri, C. (2024). Inovasi dalam Pembelajaran PAI: Metode dan Pendekatan. Jurnal Pendidikan Dasae, 3(8), 30–50.
Hidayah, N., Rosidi, A. R., & Shofiyani, A. (2023). Konsep Ikhlas Menurut Imam Al-Ghazali dan Relevansinya Terhadap Tujuan Pendidikan Islam. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 12(2), 190–207. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v12i2.957
Junaedi, D., & Lia, S. (2019). Ikhlas Dalam Al-Quran. Ta’lim, 1(2), 34–42. https://doi.org/10.36269/tlm.v1i2.119
Kemendikbud. (2024). Laporan Tahunan Pendidikan Agama di Indonesia. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia.
Lailatul Qadar, A. N. (2022). Peran Khauf dalam Mencegah Pergaulan Bebas (Studi Kasus di Kelurahan Pisangan Kecamatan Ciputat Timur Kota Tangerang Selatan) [UIN Syarif Hidayatullah Jakarta]. In FU. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/67047
Lismijar. (2019). Pembinaan sikap ikhlas menurut pendidikan islam. Jurnal Intelektual, 5(2), 83–105. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/proceeding/article/view/3754
Mahfud, D., Mahmudah, & Wiharti, W. (2015). Kesehatan Mental Mahasiswa Uin Walisongo. Jurnal Ilmu Dakwah, 35(1), 35–51.
Mahmud, M. E. (2019). Metodologi Khusus Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. In Ar-Ruzz Media.
Marina Ulfah, E. S., N, A. M., & Ubaidillah, M. L. (2021). IMPELEMENTASI METODE ‘IBRAH PADA PEMBELAJARAN AKIDAH ANAK USIA DINI DI TK ISLAM AL HUSAIN SAWANGAN,DEPOK,JAWA BARAT. 7(3), 33–55.
Muttaqin, Z. (2014). Urgensi Pendidikan Agama pada Anak Usia 6-12 Tahun dalam Pembentukan Akhlak Menurut Prof. Dr. Zakiah Daradjat. Skripsi, 1–14. http://eprints.walisongo.ac.id/3996/
Nasution, K. (2019). Konsistensi Taubat dan Ikhlas dalam Menjalankan Hidup Sebagai Hamba Allah. Ittihad: Jurnal Pendidikan, 3(1), 74–83. http://ejournal-ittihad.alittihadiyahsumut.or.id/index.php/ittihad/issue/view/6
Nur Umi Luthfiana. (2017). Analisis Makna Khauf Dalam Al-Qur`an. AL ITQAN: Jurnal Studi Al-Qur’an, 3(2), 95–118. https://doi.org/10.47454/itqan.v3i2.61
RI, D. A. (2019). Al-Qur’an dan Terjemahannya.
Ridho Ali. (2019). Konsep Taubat Menurut Imam Al-Ghazali. Jurnal Manthiq, Volume IV(Edisi II), 24–48.
Ruliantika, Y., Rachmat, A. Z., & Ismawati, D. (2022). Penggunaan Strategi Pembelajaran Kursus Komputer Pada Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Mekar Sari Kecamatan Tanjung kemuning Kabupaten Kaur. Journal Lifelog Learning, 5(2), 37–50.
Suryani, I., Aulia, F., Ningsih, K. P., Fadila, A. N., Wibowo, A., & Pulungan, M. F. (2023). Belajar dengan Ikhlas. Jurnal PendidikanTambusai, 7(1), 1632–1637.
Tambah, S. (2014). Pendidikan Agama Islam; Konsep Metode Pembelajaran PAI. Graha Ilmu.
Yusuf, A. A. (2003). Studi Agama Islam. Pustaka Setia.