Eksplorasi Bahasa Daerah Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Untuk Memperkaya Kosa Kata
DOI:
https://doi.org/10.62007/joupi.v2i3.357Keywords:
Exploration, Enriching Vocabulary, IndonesianAbstract
This study examines the exploration of regional languages in Indonesian language learning at SMP Plus Darussalam with the aim of enriching students' vocabulary and preserving local culture. This study examines the exploration of regional languages in Indonesian language learning to enrich students' vocabulary. Social facts show that regional languages increase students' connectedness to local culture and strengthen cultural identity. The literature emphasizes the importance of integrating regional languages into the curriculum to facilitate a better understanding of linguistic diversity. The argument focuses on the positive impact of using regional languages in increasing students' motivation and participation in the learning process. This study uses a qualitative approach, data were collected through interviews, observations, and documentation from students and teachers. The results showed that the integration of regional languages increased students' enthusiasm, made them more connected to the teaching materials, and expanded their vocabulary. Students found it easier to understand new vocabulary related to everyday life, while the use of regional languages also provided a rich cultural context. However, this study identified challenges in implementation, including the lack of support for teaching materials and training for teachers. Therefore, the importance of education policy support to facilitate the use of regional languages in the curriculum is very much needed. These findings confirm that teaching involving regional languages not only improves students' linguistic abilities, but also builds deeper cultural awareness, creating a generation that is more appreciative of Indonesia's linguistic and cultural diversity.
References
Agustiana, T. S., Rasdin, R., & Khaerunnisa, S. A. (2024). Analisis Peran Bahasa Indonesia Dalam Membangun Identitas Nasional di Kalangan Mahasiswa Pada Era Digital. Jurnal Motivasi Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 56–69.
Amri, Y. K. (2022). [Buku Referensi] Kearifan Lokal Adat Istiadat Tapanuli Selatan.
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Metode studi kasus dalam penelitian kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(01), 1–9.
Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode penelitian kualitatif & kuantitatif. CV. Pustaka Ilmu.
Binnedyk, S., Lekatompessy, F. M., Hukom, S. J., Rugebregt, R. V., Aritonang, P., Saimima, J. M., Meyer, F., Rijoly, H. M. A., & Silahooy, F. P. (2024). Bahasa Ingris dalam Ekowisata. TOHAR MEDIA.
Bradley Setiyadi, S. P. (2023). Pelatihan Penulisan Buku Dan Karya Ilmiah Sebagai Penunjang Karir Guru. Narasi, Literasi, Dan Bahasa, 25.
Dianingrum, Y. (2021). Pemahaman Siswa Sd Terhadap Materi Pembelajaran Bahasa Jawa Ditinjau Dari Minat Baca. STKIP PGRI PACITAN.
Fithriyah, N. N., & Isma, U. (2024). ANALISIS KETERAMPILAN BERFIKIR KRITIS DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA. Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 225–235.
Halmina, A. (2024). Pemerolehan Bahasa Kedua Pada Anak Usia Dini Di Kelompok Bermain Toppobulu Desa Bonto Tappalang Kecamatan Tompobulu Kabupaten Bantaeng. Technical and Vocational Education International Journal (TAVEIJ), 4(2), 1–5.
Ibda, H. (2019). Bahasa Indonesia tingkat lanjut untuk mahasiswa: Dilengkapi caturtunggal keterampilan berbahasa. CV. Pilar Nusantara.
Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi model pembelajaran inovatif untuk meningkatkan kompetensi profesional guru di era digital. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 205–222.
Mannan, A., Gustiar, S. P., Gani, R. A., Kom, S., Purnomo, A., Abbas, I., Fudial, S. P., Fitriyah, S. A., Wissang, I. O., & Kanusta, M. (2023). Pendidikan Literasi. Selat Media.
Miranti, M., Mukodas, M., & Anwar, M. (2024). Representasi Budaya dalam Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum Merdeka Tingkat SMA. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 5(2), 233–245.
Nikmah, D. A. A., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Analisis Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV SD Negeri Buluh 2. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1).
Prabowo, G., & Aimah, S. (2024). Analisis Perencanaan Kebutuhan Guru Berbasis Data Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan di Sekolah. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 2(2), 159–168.
Prabowo, G., & Hafid, A. N. (2024). Analisis Kebijakan Pendidikan Sekolah Dasar Prespektif Lingkungan Pendidikan Sekolah. Innovative: Journal Of Social Science Research, 4(4), 8324–8334.
Prabowo, G., Ilmi, R. M., & Umam, M. K. (2024). Transformasi Pesantren Salaf dalam Wajah Moderisasi. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Kearifan Lokal, 4(1), 64–72.
Prabowo, G., & Purnomo, M. S. (2024). Peran Generasi Milenial Dalam Mengubah Lanskap Perilaku Organisasi. Jurnal Pendidikan Indonesia (JOUPI), 2(2), 111–121.
Sari, I. N., Lestari, L. P., Kusuma, D. W., Mafulah, S., Brata, D. P. N., Iffah, J. D. N., Widiatsih, A., Utomo, E. S., Maghfur, I., & Sofiyana, M. S. (2022). Metode penelitian kualitatif. Unisma Press.
Zahrika, N. A., & Andaryani, E. T. (2023). Kurikulum Berbasis Budaya untuk Sekolah Dasar: Menyelaraskan Pendidikan dengan Identitas Lokal. Pedagogika: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan, 3(2), 163–169.